Overtoom
Tuut, tuut… dát is snel! Het lijkt…
Er zijn maar weinig Nederlanders die bovenstaande zin niet kunnen aanvullen! Overtoom had bijna 100% naamsbekendheid, maar de payoff paste eigenlijk al lang niet meer bij het bedrijf.
Vormstrategie
Een strategisch bureau werd ingeschakeld om de kernwaarden te herformuleren, een nieuwe payoff te bedenken en een creatief concept te ontwikkelen. Overtoom beschikte zelf over een studio met dtp’ers en vormgevers. Echter…, het lukte niet om het creatief concept te vertalen naar een werkbare huisstijl. Dat is dan ook vormstrategie van het hoogste niveau!
Praktisch toepasbare huisstijl
De Vormstrateeg is creatief, heeft technische kennis en is in staat om mee te denken in bedrijfsprocessen. Nadji heeft ervoor gezorgd dat het creatief concept praktisch toepasbaar is gemaakt. Daarvoor heeft hij basisdocumenten gemaakt en het concept vertaald naar enkele strategische huisstijlelementen, zoals de brochure en de autobelettering. De payoff ‘1, 2, 3 geregeld’ als lijntekening heeft hij doorgetrokken naar de beeldtaal.
Borgen van de huisstijl
Om ervoor te zorgen dat de nieuwe stijl door iedereen consistent werd toegepast, is er een huisstijlhandboek opgesteld waarin voor verschillende communicatiedragers richtlijnen zijn opgesteld.
Opdrachtgever Alex Haks, manager communications Overtoom: "Als basis ontvingen zij creatieve schetsen van een ander reclamebureau. Vooral de gedetailleerde, zorgvuldige en strakomlijnde doorvertaling naar praktische huisstijldragers heeft ons enorm geholpen om consistentie in onze huisstijl te creëren: er bestond gewoonweg geen punt van discussie hoe de stijl toe te passen. Hun expertise bleek met name uit de ongevraagde adviserende rol die ze in dit traject vervulden. Een uitstekende partner om van een creatief concept een praktisch toepasbare huisstijl te creëren."